Blog

سث

13 Sep 2018

نمونه های آماده طراحی پرسش مهر

سایت علمی و پژوهشی دانش فایل با بیش از 5 سال سابقه در زمینه تولید و عرضه انواع فایل های آموزشی اقدام به تهیه کلیه فایل های پرسش مهر 19 سال تحصیلی 97 دروس ابتدائی از پایه اول ابتدائی تا پایه ششم ابتدایی می نماید .

پرسش مهر

پرسش مهر روحانی

در ابتدا تعریف کلی از پرسش مهر رئیس جمهور ارائه می نمائیم . پرسش مهر 19 در واقع یکی از فعالیتهای بسیار حساس و مهم معلم در رابطه با مهارتهای پیش از تدریس ، پرسش مهر می باشد . صاحبنظران ، طراحی آموزشی را به صورت تهیه نقشه های مشخص در زمینه چگونگی رسیدن به هدفهایی آموزشی تعریف کرده اند .

 

     کودکان کم توان ذهنی به کودکانی گفته می شود که  " از لحاظ هوشی پایین تر از حد متوسط هستند و حداقل در دو زمینه ازمهارت های سازشی ( ارتباط ، خود مراقبتی ، مهارتهای اجتماعی ، کارکردهای تحصیلی ، استفاده اجتماعی ، زندگی خانوادگی ، خود هدایتی ، بهداشت و ایمنی ، اوقات فراغت و کار)  " مشکل دارند و این مشکلات قبل از سن18 سالگی ظاهر می گردد .

* طبقه بندی کودکان کم توان ذهنی با معیارهای متفاوتی صورت می گیرد :  

الف) شدت شرایط :

میزان توانایی های ذهنی و مهارت های سازشی را می توان با واژه هایی نظیر خفیف ، متوسط ، شدید یا عمیق توصیف کرد . تمایز بین سطوح شدت مربوط به کم توانی ذهنی ، توسط نمره های آزمون های هوش و محدودیت ها در مهارت های سازشی تعیین می­شود. 

        

هوش بهر

میزان کم توانی ذهنی

55 تا70

خفیف

40 تا 55

متوسط

25 تا 40

شدید

25 یا کمتر

عمیق

ب ) انتظار های آموزشی :   

در این طبقه بندی دانش آموزان بر اساس اینکه تا چه اندازه از آنان انتظار می رود که در موقعیت کلاس پیشرفت کنند ، طبقه بندی شده­ اند .     

 

هوش بهر

میزان کم توانی ذهنی

 55 تا70

آموزش­ پذیر

40 تا 55

تربیت پذیر

25 تا 40

حمایت پذیر

 

ج )  علل پزشکی :

عقب ماندگی ذهنی ممکن است بر اساس منشاء زیست شناختی ، طبقه بندی شود .

1-       نشانگان الکل جنینی ؛

2-      نابهنجاریهای کروزومی ( مانند نشانگان داون ) ؛

3-      اختلال های سوخت و سازی ( مانند فنیل کتونوریا ) ؛

4-      عفونت ها ( مانند ابتلا به بیماری سیفلیس ) .

 

* اهداف کلی آموزش دانش آموزان :  

///     رسیدن به خود آگاهی و شناخت خود

///     سازگاری اجتماعی و برقرار نمودن روابط مفید و موثر با دیگران

///     تقویت حس اعتماد به نفس

///     تقویت خود اتکایی در انجام امور

///     شناخت محیط اطراف و محل زندگی

 

* مقاله های پرسش مهر :

کودکان آموزش پذیر در چهار دوره ، پیش دبستانی و آمادگی ، ابتدایی ، راهنمایی پیش حرفه ای ، متوسطه حرفه ای در مراکز آموزش استثنایی مشغول به تحصیل می شوند.

  دوره پش دبستانی از بدو تولد تا چهار سالگی و از چهار تا شش سالگی را شامل می شود که در این قسمت مشاوره والدین و استفاده از خدمات کادر توانبخشی (کاردرمانی، گفتار درمانی، فیزیوتراپ، شنوایی شناس) مورد تاکید می­باشد.

 

-         دوره آمادگی از سن شش سالگی شروع می­شودو شامل دو دوره )آمادگی مقدماتی و آمادگی تکمیلی(است و محتوای آموزشی شامل شش جلدکتاب درآمادگی مقدماتی و سه جلدکتاب درآمادگی تکمیلی به همراه لوح فشرده آموزشی و دفترچه ارزشیابی آمادگی می باشد . دانش­آموزان  بر حسب توانایی خود تا سه سال می توانند گذر از این پایه را داشته باشند .

 

-      در گروه کم توان ، محتوای پایه اول از سه جلدکتاب ( 1و2و3 ) تشکیل شده و دانش آموزان می توانند درطی سه سال این پایه را بگذرانند .ارزشیابی از پایه اول تا پایه چهارم توصیفی می­باشد . پایه پنجم و ششم به صورت کمی می­باشد .

* شیوه های  نوشتن مقاله پرسش مهر 97 :

شیوه های آموزش به این دانش آموزان شامل روش های فعال ، آموزش فردی شده و الگوهای جدید تدریس می باشد و با رویکرد توجه به تفاوتهای فردی آنان بکار برده می شوند .

خدمات مراکز آموزش استثنایی علاوه بر آموزش ، خدمات توانبخشی ، آموزش خانواده ، اردو و  بازدید های علمی ، برگزاری نمایشگاههای مختلف ( مانند دست ساخته های دانش آموزان ) برگزاری مسابقات ورزشی ، فرهنگی ، هنری و پرورشی ( برای دانش آموزان و همکاران ) و ... می باشد و در کنار آموزش نقش موثری بر پرورش مهارتهای دانش آموزان دارند .

تماس .

به اعتقاد صاحبنظران و دست اندکاران مسائل آموزشی ، ارزش و اهمیت تدارک هدفهای رفتاری در تدریس عبارت اند از :

الف) انتظاراتی را که از دانش آموزان می روند به روشنی و وضوح بیان می کند .

بدین سبب بر اساس آنها می توان مطالب آموزشی مناسبی را برای درس انتخاب کرد .

ب) برای تهیه آزمونها و همچنین سنجش رشته تحصیلی دانش آموزان ، راهنمای بسیار خوبی به شمار می آید .

  1. تعیین رفتار ورودی (ارزشیابی تشخیصی ) . رفتار ورودی مهارتها و تواناییهایی هستند که دانش آموزان کلاس باید قبل از شروع درس از خود نشان دهند تا در نتیجه آن بتوانند با موفقیت به هدفهای رفتاری جزئی و نهایتأ کلی نایل آیند .اگر معلم از حدود دانش و مهارتهای دانش آموزان خود آگاه نباشند امکان دارد دشواری مطالب آموزشی را بدون توجه به تواناییها و قابلیتهای دانش آموزان انتخاب کند . در نتیجه چنانچه مطالب آموزشی برای آنان مشکل باشد نه تنها یادگیری مطلوب صورت نمی پذیرد ، بلکه موجب می گردد که دانش آموزان دلسرد و ناامید گردند. در حالی که ، اگر مطالب آموزشی جدید مبتنی بر دانسته های قبلی دانش آموزان باشد به میزان توجه آنان به درس افزوده شده و باعث می شود تلاشی را که برای پرورش توانایی های جدید به کار گرفته می شود ، به هدر نرود .

روش انتخاب محتوا در مقاله پرسش مهر 97 مقطع ابتدائی

۵.انتخاب محتوا ، روشها و رسانه ها . در این مرحله ، معلم با توجه به هدفهای رفتاری ، به تعیین محتوای درس خود اقدام می کند . محتوا اصول و مفاهیمی را شامل می گردد که به دانش آموزان ارائه می شود تا به مدد آنها هدفهای آموزشی تحقق یابند .

با توجه به آنچه گفته شد بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه صد ها نمونه طراحی آموزشی برای معلمان و دانش جویان محترم نموده است شما فرهنگیان گرامی می توانید از این سایت صدها نمونه طراحی آموزشی را جهت استفاده خود دانلود نمایید.

ssss

31 Dec 2017

szwss

fcg