پرسش مهر روحانی
در ابتدا تعریف کلی از پرسش مهر رئیس جمهور ارائه می نمائیم . پرسش مهر 19 در واقع یکی از فعالیتهای بسیار حساس و مهم معلم در رابطه با مهارتهای پیش از تدریس ، پرسش مهر می باشد . صاحبنظران ، طراحی آموزشی را به صورت تهیه نقشه های مشخص در زمینه چگونگی رسیدن به هدفهایی آموزشی تعریف کرده اند .
کودکان کم توان ذهنی به کودکانی گفته می شود که " از لحاظ هوشی پایین تر از حد متوسط هستند و حداقل در دو زمینه ازمهارت های سازشی ( ارتباط ، خود مراقبتی ، مهارتهای اجتماعی ، کارکردهای تحصیلی ، استفاده اجتماعی ، زندگی خانوادگی ، خود هدایتی ، بهداشت و ایمنی ، اوقات فراغت و کار) " مشکل دارند و این مشکلات قبل از سن18 سالگی ظاهر می گردد .
* طبقه بندی کودکان کم توان ذهنی با معیارهای متفاوتی صورت می گیرد :
الف) شدت شرایط :
میزان توانایی های ذهنی و مهارت های سازشی را می توان با واژه هایی نظیر خفیف ، متوسط ، شدید یا عمیق توصیف کرد . تمایز بین سطوح شدت مربوط به کم توانی ذهنی ، توسط نمره های آزمون های هوش و محدودیت ها در مهارت های سازشی تعیین میشود.
هوش بهر |
میزان کم توانی ذهنی |
55 تا70 |
خفیف |
40 تا 55 |
متوسط |
25 تا 40 |
شدید |
25 یا کمتر |
عمیق |
ب ) انتظار های آموزشی :
در این طبقه بندی دانش آموزان بر اساس اینکه تا چه اندازه از آنان انتظار می رود که در موقعیت کلاس پیشرفت کنند ، طبقه بندی شده اند .
هوش بهر |
میزان کم توانی ذهنی |
55 تا70 |
آموزش پذیر |
40 تا 55 |
تربیت پذیر |
25 تا 40 |
حمایت پذیر |
ج ) علل پزشکی :
عقب ماندگی ذهنی ممکن است بر اساس منشاء زیست شناختی ، طبقه بندی شود .
1- نشانگان الکل جنینی ؛
2- نابهنجاریهای کروزومی ( مانند نشانگان داون ) ؛
3- اختلال های سوخت و سازی ( مانند فنیل کتونوریا ) ؛
4- عفونت ها ( مانند ابتلا به بیماری سیفلیس ) .
* اهداف کلی آموزش دانش آموزان :
/// رسیدن به خود آگاهی و شناخت خود
/// سازگاری اجتماعی و برقرار نمودن روابط مفید و موثر با دیگران
/// تقویت حس اعتماد به نفس
/// تقویت خود اتکایی در انجام امور
/// شناخت محیط اطراف و محل زندگی
* مقاله های پرسش مهر :
کودکان آموزش پذیر در چهار دوره ، پیش دبستانی و آمادگی ، ابتدایی ، راهنمایی پیش حرفه ای ، متوسطه حرفه ای در مراکز آموزش استثنایی مشغول به تحصیل می شوند.
دوره پش دبستانی از بدو تولد تا چهار سالگی و از چهار تا شش سالگی را شامل می شود که در این قسمت مشاوره والدین و استفاده از خدمات کادر توانبخشی (کاردرمانی، گفتار درمانی، فیزیوتراپ، شنوایی شناس) مورد تاکید میباشد.
- دوره آمادگی از سن شش سالگی شروع میشودو شامل دو دوره )آمادگی مقدماتی و آمادگی تکمیلی(است و محتوای آموزشی شامل شش جلدکتاب درآمادگی مقدماتی و سه جلدکتاب درآمادگی تکمیلی به همراه لوح فشرده آموزشی و دفترچه ارزشیابی آمادگی می باشد . دانشآموزان بر حسب توانایی خود تا سه سال می توانند گذر از این پایه را داشته باشند .
- در گروه کم توان ، محتوای پایه اول از سه جلدکتاب ( 1و2و3 ) تشکیل شده و دانش آموزان می توانند درطی سه سال این پایه را بگذرانند .ارزشیابی از پایه اول تا پایه چهارم توصیفی میباشد . پایه پنجم و ششم به صورت کمی میباشد .
* شیوه های نوشتن مقاله پرسش مهر 97 :
شیوه های آموزش به این دانش آموزان شامل روش های فعال ، آموزش فردی شده و الگوهای جدید تدریس می باشد و با رویکرد توجه به تفاوتهای فردی آنان بکار برده می شوند .
خدمات مراکز آموزش استثنایی علاوه بر آموزش ، خدمات توانبخشی ، آموزش خانواده ، اردو و بازدید های علمی ، برگزاری نمایشگاههای مختلف ( مانند دست ساخته های دانش آموزان ) برگزاری مسابقات ورزشی ، فرهنگی ، هنری و پرورشی ( برای دانش آموزان و همکاران ) و ... می باشد و در کنار آموزش نقش موثری بر پرورش مهارتهای دانش آموزان دارند .
تماس .
به اعتقاد صاحبنظران و دست اندکاران مسائل آموزشی ، ارزش و اهمیت تدارک هدفهای رفتاری در تدریس عبارت اند از :
الف) انتظاراتی را که از دانش آموزان می روند به روشنی و وضوح بیان می کند .
بدین سبب بر اساس آنها می توان مطالب آموزشی مناسبی را برای درس انتخاب کرد .
ب) برای تهیه آزمونها و همچنین سنجش رشته تحصیلی دانش آموزان ، راهنمای بسیار خوبی به شمار می آید .
- تعیین رفتار ورودی (ارزشیابی تشخیصی ) . رفتار ورودی مهارتها و تواناییهایی هستند که دانش آموزان کلاس باید قبل از شروع درس از خود نشان دهند تا در نتیجه آن بتوانند با موفقیت به هدفهای رفتاری جزئی و نهایتأ کلی نایل آیند .اگر معلم از حدود دانش و مهارتهای دانش آموزان خود آگاه نباشند امکان دارد دشواری مطالب آموزشی را بدون توجه به تواناییها و قابلیتهای دانش آموزان انتخاب کند . در نتیجه چنانچه مطالب آموزشی برای آنان مشکل باشد نه تنها یادگیری مطلوب صورت نمی پذیرد ، بلکه موجب می گردد که دانش آموزان دلسرد و ناامید گردند. در حالی که ، اگر مطالب آموزشی جدید مبتنی بر دانسته های قبلی دانش آموزان باشد به میزان توجه آنان به درس افزوده شده و باعث می شود تلاشی را که برای پرورش توانایی های جدید به کار گرفته می شود ، به هدر نرود .
روش انتخاب محتوا در مقاله پرسش مهر 97 مقطع ابتدائی
۵.انتخاب محتوا ، روشها و رسانه ها . در این مرحله ، معلم با توجه به هدفهای رفتاری ، به تعیین محتوای درس خود اقدام می کند . محتوا اصول و مفاهیمی را شامل می گردد که به دانش آموزان ارائه می شود تا به مدد آنها هدفهای آموزشی تحقق یابند .
با توجه به آنچه گفته شد بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه صد ها نمونه طراحی آموزشی برای معلمان و دانش جویان محترم نموده است شما فرهنگیان گرامی می توانید از این سایت صدها نمونه طراحی آموزشی را جهت استفاده خود دانلود نمایید.